La persona: un valor a l’alça en un comerç cada cop més tecnològic

Quan va aparèixer la televisió molts van vaticinar la mort de la ràdio però, com tots sabem, va ser una predicció fallida. Amb el naixement de la xarxa va tornar a succeir el mateix, i la veritat és que internet no sols no ha pogut acabar amb ella sinó que el seu ús durant els últims anys ha incrementat. Una cosa similar és el que passa amb les botigues físiques. Estan contínuament en entredit. Quan el fenomen de la e-commerce va implantar-se, es va posar en crisi si la botiga a peu de carrer encara tenia sentit. Si podíem comprar des de qualsevol lloc, ens ho enviaven a casa i a més a més, era més barat, per quin motiu havíem de desplaçar-nos?

L’acte de comprar ja no és una acció purament funcional sinó que cada cop més la compra està lligada a l’oci. Les persones som éssers socials, necessitem relacionar-nos entre nosaltres i el comerç històricament ha sigut qui ha generat la vida als carrers de les nostres ciutats. Com és constatable, les botigues no sols no han desaparegut sinó que apart, les grans marques estan invertint més que mai en espais físics perquè s’han adonat que la millor forma de relacionar-se amb els seus clients és compartint moments dintre d’un espai corporatiu a 360º.

Com comentava a l’anterior article, la intel·ligència artificial, la realitat augmentada i la robòtica s’estan introduint en diferents sectors i el comerç no és una excepció. Amb tanta tecnologia, molts pensen que serà la fi de l’atenció personal a les botigues i que els punts de venda seran espais tecnològics amb robots circulant pels seus passadissos i atenent al públic. No serà ben bé així. Els robots es destinaran a fer tasques logístiques de magatzem o reposició de stock, les pantalles interactives estaran a disposició de qualsevol consulta i les etiquetes intel·ligents, gràcies a apps de realitat augmentada integrades als smartphones, oferiran tota la informació sobre el producte a l’instant. I llavors, ja no seran necessaris dependents a les tendes? Gràcies a tota la tecnologia integrada, el personal es deslliurarà de moltes tasques logístiques i de gestió i es dedicarà al 100% a atendre al públic.

Aquest any Media Markt ha obert la seva primera digital Store a Barcelona, pionera a Espanya, la qual està dotada de múltiples tecnologies que permeten que la compra sigui un “self service” sense necessitat de que ningú t’atengui. Però curiosament disposen de molts treballadors que sols tenen la funció d’assessorar i d’aquesta forma, donar una sensació de major proximitat.

En el moment que les botigues van introduir el màrketing al seu interior i van passar de ser espais de distribució a ser espais de comunicació, l’atenció i l’assessorament personal és fonamental. La tendència és que el comerç serà cada cop més tecnològic però sobretot més humanista i comunicatiu. El perfil d’encarregat buscat per les grans empreses serà una persona amb gran capacitat de comunicació dels valors de la marca, amb bon tracte i habilitats de detecció d’inputs i tendències de compra per transferir-les als seus superiors per al seu posterior anàlisi.

Ivan Gas

Etiquetes: ,