EL CANVI DELS SUPERMERCATS

En els darrers un o dos anys hem vist com els grans supermercats del nostre territori han introduït canvis visibles en els seus espais de venda. L’inserció de la “fila única” per reduir la sensació d’espera dels compradors, la col·locació de producte rebaixat o de baix cost al primer i últim tram per incentivar la venda impulsiva, el canvi de molts suports per elements handmade per donar imatge de proximitat al producte, la situació de la fruita i verdura a l’entrada per generar un primer impacte  de frescor o la disposició de gòndoles amb promocions entre lineal i lineal són algunes de les iniciatives promogudes amb el fi de millorar l’experiència de compra del client i òbviament, engreixar el compte d’explotacions de la cadena.

Malgrat aquests canvis, encara queda molt camí per recórrer. El comerç de venda al detall ha sofert un canvi de paradigma que altera el seu model de negoci. Els comerços han passat de ser purs espais de distribució a ser espais de comunicació. En el seu cas en particular, els supermercats han de comunicar clarament les característiques, propietats i beneficis del seu sortit i la seva traçabilitat des de la seva recol·lecta (o fabricació) fins a la seva arribada a la botiga. Els supermercats s’han convertit en espais de diàleg entre la pròpia cadena i els seus clients per assessorar-los sobre alimentació, salut i cuina. Per aquest motiu, els seus espais tendiran a ser més oberts i sense prestatgeries per afavorir aquesta interacció.

Si ens preguntessin a la gent com ens agradaria comprar, crec que molts coincidiríem en el mateix. Que les cues fossin mínimes, que el pagament fos fàcil, que mai aparegués un trencament d’estoc, que cada setmana apareguessin novetats, que ens assessoressin i marxessin d’allí havent après alguna cosa nova, etc. Doncs sobre totes aquestes premisses podem dir que s’està gestant el supermercat del futur.

En no molts anys veurem com s’introduiran els robots, pantalles, apps i altres eines tecnològiques. En un primer moment, podem pensar que amb tanta tecnologia la compra serà més freda però no serà així. Els robots no estaran a les caixes atenent sinó que se’ls programarà per alliberar als mateixos empleats de tasques logístiques de magatzem i així dedicar més temps a l’atenció al client. La compra no serà més freda sinó que serà més humana. Les pantalles interactives seran eines molt útils per facilitar tota la informació caracteritzada del producte i agilitzaran qualsevol consulta sobre localització, promocions o estoc. Totes aquestes millores podran ser possibles gràcies a la tecnologia encara que haurem de ser curosos, ja que podem caure en un greu error. La tecnologia en si no hauria de ser la fi sinó el mitjà per aconseguir avantatges sobre el model actual. Fracassarem si l’utilitzem per utilitzar-la, per lluir-la solament. Sols l’hem d’aplicar quan estigui alineada amb les directrius de millora de l’experiència de compra del consumidor.