Arquitectes de compres

Des de l’any 2014 formo part de la Junta de Govern del Col·legi d’Arquitectes a Barcelona i des de llavors he estat responsable del Grup de Retail de la mateixa entitat. Som un equip reduït d’arquitectes que estem especialitzats en diferents àmbits del comerç i que ens reunim periòdicament per discutir sobre el sector i mirar de promoure iniciatives conjuntes.

El retail és una disciplina del màrqueting aplicada al punt de venda per dotar-lo de competitivitat i fer d’ell un negoci rendible. Podem dir que el retail inclou tota la part estratègica, de conceptualització, de disseny i d’implementació necessàries per crear un espai on el producte sigui el protagonista i on es generi una experiència de compra memorable. D’alguna manera, podem dir que una botiga per molt bon disseny que tingui, sense aquesta part més estratègica, té molts números de fracassar.

A dia d’avui, el sector del comerç no s’entén sense aquests dos termes: especialització i tendència. És un món contínuament canviant o els avenços tecnològics i l’evolució de la demanda provoquen que cap fórmula comercial sigui garantia d’èxit sense una revisió i millora constants. Per aquest motiu, i amb la voluntat de compartir coneixement, una de les iniciatives que hem promulgat des del Col·legi d’Arquitectes és el “Retail Barcelona Walk”. El RBW consisteix en una ruta guiada per establiments comercials de Barcelona en la que a través dels seus responsables de negoci, directors de màrqueting i de visual merchandising, explicarem diferents aspectes del seu model de negoci.

A la primera edició vam visitar botigues com Apple, Desigual, Roberto Verino o Tiger, i vam tenir el plaer de comptar amb la presència de Daniel Córdoba Mendiola (coolhunter i columnista de La Vanguardia) per a l’speech inicial on va parlar de tendències emergents. El segon RBW va ser un monogràfic a la Illa Diagonal amb la participació de Fnac, Capabro o Sfera, entres altres.

El proper 21 d’octubre organitzem, amb la col·laboració de l’Associació de Comerciants de Barna Centre, la tercer edició del Retail Barcelona Walk i ho fem emmarcant-lo dintre del Congrés d’Arquitectura sota el lema “Turisme, comerç i ciutat”. El tour transcorrerà pel casc antic de Barcelona i posarem de manifest com certs models de negoci han hagut de reinventar-se amb el canvi de perfil del client de la ciutat, el turista.

Ivan Gas

Etiquetes: ,